Så du har spillet Magic et stykke tid. Du har kastet nogle spells, svinget med nogle creatures – måske endda tabt til en underlig kombination af kort, du aldrig har set før.
Men efter at have tabt tilpas mange gange til “I tager alle XXXXXX SKADE” Er det nok tid til at lære, hvad der egentlig foregår.
Hvis Magic er et sprog, så er arketyperne grammatikken, og selvom jeg synes grammatik er kedeligt, så er det stadig med til at skabe forståelse. Det er de mønstre og strategier, der former næsten alle decks – uanset om du spiller Commander, Modern eller bare køkkenbordskaos. Og hvis du vil blive bedre – eller bare forstå, hvorfor din modstander ikke gør noget i tre ture og så vinder på én tur – så skal du forstå arketyper.
Lad os dykke ned i det: 1. Aggro – Sæt tempoet, og slå hårdt
Du kender typen: Tur1 land-go, Tur2 creature, Tur3 endnu et creature, Tur4 nå ja, du er død. Aggro er den klassiske “jeg angriber dig til døde”-strategi. Små, billige creatures. Hurtige spells. Og et tempo, der presser modstanderen til at reagere – hurtigt.
Styrker: Vinder hurtigt, før andre decks kommer i gang. Straffer folk med langsomme hænder. Simpelt at lære, svært at mestre.
Svagheder: Hvis modstanderen overlever de første ture, kan du løbe tør for trusler. Sårbar overfor sweepers og masser af lifegain.
I Commander: Aggro har det lidt sværere i et format med 40 liv og tre modstandere, men Voltron (én kæmpe kommandør med støttekort) og go-wide token decks kan fungere som aggro-variationer.
2. Kontrol – Ikke så hurtigt, ven
Kontrolspilleren er den, der aldrig har travlt. Han spiller land-go i tre ture, og når du endelig føler dig sikker, får du Counterspell-smasket i ansigtet. Kontrol vinder ved at svare på alt, modstanderen gør, indtil han løber tør – og så tage kontrollen over spillet.
Styrker: Har svar på det meste. Skaber langtidsholdbar overlegenhed gennem kortfordel. Perfekt mod aggressive decks.
Svagheder: Langsom start – kan blive overvældet tidligt. Skal vælge sine svar klogt: én fejl kan koste spillet.
I Commander: Kontrol elsker Commander. Du har masser af mana, masser af modstandere at narre, og masser af kort, der siger “Nope”.
3. Combo – Jeg skal bare lige trække den anden ting..
Combo-spilleren er ikke her for at angribe eller forsvare. De er her for at samle brikkerne og eksplodere med en syret win-condition, du aldrig så komme. De første ture? De trækker kort, finder stumperne. Så… BOOM – to-tre kort rammer bordet, og de vinder. Måske med uendelig mana. Måske med 1000 skade. Måske med Lab Maniac/Thassa oracle og ingen bibliotek.
Styrker: Går udenom bordet – du kan have 20 creatures, og de er ligegyldige. Uforudsigelig og svær at forsvare sig mod. Elsker at spille “mod metaen”.
Svagheder: Combo-decks kan være skrøbelige: én godt placeret counterspell kan spolere hele planen. Kan have dårlige hænder uden adgang til combo-pieces. Ofte ikke så gode til at forsvare sig, hvis de bliver presset.
I Commander: Combo er overalt. Infinite loops, triggers, interaktioner du ikke engang kan forklare uden et kæmpe whiteboard – det er alt sammen en del af legen. Vær dog opmærksom på at combo decks skal spille med tilsvarende moddecks. Så bygger du combo så forbered dig på counterspells.
Arketyperne i forhold til hinanden – Sten saks papir konceptet
Her kommer det som er med til at gøre magic fedt, at én arketype typisk er bedst mod én af de andre.
Aggro presser Combo, fordi combo skal bruge tid – og aggro tillader ikke tid. Combo vinder over Kontrol, fordi kontrol ikke altid kan svare alt, og én fejl giver combo sejren. Kontrol dominerer Aggro, fordi det handler om at overleve og rydde op – og kontrol er god til at rydde op. Det er ikke sort/hvidt. Der findes masser af variationer, og nogle decks blander elementer af alle tre. Men som grundforståelse er det her uundværligt.
Så hvad betyder det for dig, papgnasker?
Når du bygger et deck – eller bare sidder og vurderer bordet – så spørg: Hvad vil dette deck gerne gøre? Hvad forhindrer det i at gøre det?Hvem truer mig mest, baseret på mit arketypevalg?Det kan give dig lidt info at arbejde med og få dig til at tænke ét træk længere end de andre. Og det er det, der gør, at du pludselig forstår, hvorfor ham med tre lande og én ubrugelig artifact stadig er farlig…Fordi han spiller combo. Og han skal bare bruge ét vindue.
Du har nu udgangspunktet.. men det er så mange andre spændende arketyper. Dem vil jeg skrive om en anden gang.
Glæder mig til at kaste pap med dig! Husk det godt humør 😁👍
