I Magic: The Gathering er der fem farver, som hver repræsenterer forskellige typer magi og spilstil. Farverne er hvid, blå, sort, rød og grøn. De danner grundlaget for spillets strategi og temaer, og hver farve har sine egne styrker, svagheder og filosofi. Herunder vil vi dykke mere ned i, hvad de enkelte farver står for og hvordan de spiller.
Hvid

Styrker:
- Mange små væsner: Hvid skaber ofte mange billige væsner, der arbejder godt sammen.
- Livsgenvinding: Hvid er god til at få livspoint tilbage.
- Beskyttelse og forsvar: Den bruger kort til at forhindre skade, beskytte væsner eller gøre dem svære at fjerne.
- Retfærdighed og regler: Hvid kan fjerne fjendens væsner, især hvis de “gør noget forkert” (som at angribe dig eller være for stærke).
Farven hvid i Magic: The Gathering handler om orden, samarbejde og beskyttelse. Den fokuserer på at skabe balance på slagmarken og beskytte både dig selv og dine allierede. Hvide kort arbejder ofte sammen i grupper og er gode til at kontrollere spillet uden at være aggressive.
Baneslayer Angel er et godt eksempel på, hvad hvid står for i Magic: The Gathering.

Den har lifelink, som giver dig liv hver gang den gør skade – en klassisk hvid evne. Den har også flying og first strike, som gør den stærk i forsvaret og svær at besejre i kamp. Dens evne til at beskytte mod dæmoner og drager understreger hvids rolle som det gode og retfærdige. Kortet viser tydeligt, hvordan hvid kombinerer styrke med beskyttelse og livsopretholdelse.
Blå

Styrker:
- Trække ekstra kort (få flere muligheder)
- Modspil – blå kan afvise modstanderens trylleformularer med “counterspells”
- Returnere væsner til hånden (bremse modstanderen)
- Kontrollere spillet – fx tappe væsner, stjæle kort eller se modstanderens hånd
- Illusions-væsner og flyvende væsner (svære at blokere)
Blå handler om at tænke flere træk frem. Det handler ikke om hurtige angreb, men om at kontrollere spillet, beskytte sig selv og vinde på klogskab og timing.
Blå tror på viden og perfektion. Den vil forstå alt og kontrollere alt. Den tager ikke chancer – den planlægger og forudser og afbryder modstanderen, før de når at gøre noget.
Blå er for dig, der elsker strategi, at tænke taktisk og at have svar på alt, modstanderen gør.
Kortet Counterspell fanger essensen af blå magi:

Du stopper modstanderens spell, før den overhovedet sker.
Blå ønsker kontrol over spillet, og med Counterspell bestemmer du, hvad der må ske – og hvad der ikke må. Det er ikke voldeligt, men det er magtfuldt: Du vinder ved at forpurre modstanderens planer, ikke nødvendigvis ved at angribe.
Sort

Styrker:
- Fjerner fjenders væsner (ofte med kort som siger “destroy target creature”)
- Reanimerer væsner fra kirkegården (bringer dem tilbage til spillet)
- Dræner liv fra modstanderen (du får liv, de mister liv)
- Ofre egne væsner og liv for at få fordele (fx trække kort, lave skade eller bringe stærkere væsner frem)
Sort handler om at gøre det nødvendige for at vinde – selv hvis det betyder at tage skade selv eller miste sine egne væsner. Den bruger alt – liv, død og mørke kræfter – som værktøjer. Sort tror ikke på regler eller moral – kun på resultater. Den er villig til at gøre alt for magt og sejr, uanset om det koster liv, venner eller sjæl.
Kortet Reanimate viser perfekt, hvad sort handler om:

Du bringer et væsen tilbage fra kirkegården direkte i spil – men du betaler liv for det.
Det afspejler sorts filosofi:
“Magt har en pris – og jeg betaler den gerne, hvis det giver mig en fordel.”
Med Reanimate bruger sort døden som en ressource, og ofrer gerne noget af sit eget liv for at få stærke væsner tidligere i spillet end modstanderen kan håndtere. Det er både effektivt og tematisk sort til kernen.
Rød

Styrker:
- Direkte skade på spillere og væsner (“burn spells”)
- Hurtige og aggressive væsner
- Midlertidige boosts til angreb
- Ødelægge artefakter og lande
- Tilfældighed og kaotiske effekter
Rød handler om hurtige og voldsomme angreb. I stedet for at tænke mange træk frem, handler rød nu og bekymrer sig senere. Du prøver at vinde hurtigt, før modstanderen kan opbygge et forsvar.
Rød tror på følelser, frihed og spontanitet. Den vil ikke kontrolleres eller planlægge for meget – den handler ud fra hjertet, ikke hovedet. Rød er ild, vrede og lidenskab.
Rød er for dig, der kan lide hurtige spil, vil angribe med det samme og elsker store, vilde effekter og masser af skade.
Lightning Bolt er rød magi i sin reneste form:

3 skade for 1 mana – hurtigt, voldsomt, effektivt.
Med Lightning Bolt kan du fjerne en trussel øjeblikkeligt eller smide skade direkte i hovedet på modstanderen. Det handler ikke om kontrol eller forsvar – det handler om ren, impulsiv kraft.
Grøn

Styrker:
- Store, stærke væsner (ofte større end andre farvers)
- Masser af mana hurtigt (mana-acceleration via skove og væsner)
- Forstærkning af væsner (gør dem større eller stærkere)
- Ødelægge artefakter og Enchantments
- Grøn handler om at vokse sig stor og stærk med naturens kræfter. Du opbygger et solidt fundament og overvælder modstanderen med kæmper og rå styrke.
Grøn tror på naturlig orden og instinkt. I stedet for at kontrollere verden, tilpasser grøn sig den og bruger naturens kræfter til sin fordel. Det handler ikke om tricks – det handler om ren, ærlig styrke og at lade ting vokse og blomstre.
Grøn er for dig, der elsker store væsner, masser af mana og at bruge naturens kræfter til at vinde spillet med kraft og balance.
Ghalta, Primal Hunger viser grøn magis styrke perfekt:

En enorm, kraftfuld dinosaur, der kan komme i spil meget billigere, hvis du allerede har store væsner.
Med Ghalta bygger du langsomt op til noget kæmpe stort, og så vælter du modstanderen med ren, rå magt – lige som grøn gerne vil!
Opsummering
Sort: Magt gennem ofre, død og kontrol over liv.
Blå: Taktisk kontrol, viden og at stoppe modstanderens planer.
Rød: Hurtig, vild og impulsiv skade med ild og kaos.
Grøn: Naturens styrke med store væsner og vækst.
Hvid: Orden, fællesskab og beskyttelse med mange små væsner.
Hver farve har sin egen unikke måde at spille og vinde på — hvad passer bedst til dig?
I Magic kan du også kombinere flere farver for at få det bedste fra flere verdener. Det giver flere strategier, flere muligheder og sjovere spil! For eksempel kan du blande blå og rød for både kontrol og hurtig skade, eller grøn og hvid for store væsner og stærkt forsvar. Kombinationer åbner op for endnu mere kreativitet og taktisk dybde.
